Hoe D66 met een schizofrene campagne niets gaat bereiken

Zoals je misschien al gelezen hebt ben ik van alle partijen de verkiezingsprogramma’s aan het lezen. Niet geheel neutraal doe ik daar verslag van, maar in die blogs probeer ik toch vooral de kern van elk programma weer te geven. Tijdens het schrijven kan het gebeuren dat ik merk dat ik ineens toch wel heel sterk een mening aan het ontwikkelen ben. Zo geschiedde tijdens het lezen van het verkiezingsprogramma van D66. Dus hier mijn ongezouten mening over de campagne van D66.

Laten we samen even naar de situatie kijken:

  • D66 heeft een extreem uitgebreid verkiezingsprogramma geschreven, met veel nuances en concrete standpunten. Het is bijna een coalitieakkoord-light.
  • D66 neemt deel aan de huidige regering.
  • Het verkiezingsprogramma van D66 is een breuk met het huidige beleid.
  • D66 gaat campagne voeren met een ervaren team vol huidige bewindspersonen. 
  • De D66 campagne draait straks om 1 persoon: Sigrid Kaag.
Sigrid Kaag, minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking

D66 kiest voor een ‘identiteitscampagne’ met #teamkaag

Voor ik openlijk aan de stoelpoten van mevrouw Kaag begin te zagen wil ik haar eerst een compliment geven: ze vertelt een eerlijk verhaal, begint vooral over de pijnlijke besluiten die de komende jaren moeten worden genomen en gaat ‘negatieve’ verhalen dus niet uit de weg. I like that. Niet sugarcoaten, alles nutteloos bedekken met een manteltje der liefde. Als je naar haar luistert hoor je echt wel inhoud. Zo, dat is dan bij deze gezegd.

Ze gaat het niet redden.
Sigrid, en D66 met haar, heeft namelijk besloten dat deze campagne draait om haar toekomst en niet die van Nederland. Zij wil de eerste vrouwelijke premier van Nederland worden. Met de overtuiging dat vrijwel iedereen daar nu aan toe is stort Sigrid zichzelf in een wedstrijd met de man die al 10 jaar premier is, over weinig toekomstmuziek beschikt, maar een uitstekende crisismanager is… tijdens een enorme crisis. Door deze crisis krijgt Mark Rutte ongehoord veel aandacht, zijn staatsmanschap bereikt iedereen.

Juist de groep die niet geïnteresseerd is in politiek krijgt nu Mark Rutte op z’n netvlies gebrand. Alleen als Mark Rutte persoonlijk verwikkeld raakt in een schandaal, waardoor Nederland in zijn persoon het vertrouwen kwijt raakt, is er een kans om hem naar de kroon te steken op dit moment. Hij heeft ons door de crisis moeten leiden, goedschiks of kwaadschiks dat maakt niet uit, het levert hem een grote ‘premierbonus’ op.

Beeld door AD

Alle partijen kiezen voor ‘herbezinning’ en een nieuw geluid

Deze crisis doet nog iets anders: het dwingt alle partijen om de rol van de politiek in ons leven te heroverwegen. En guess what. Alle partijen, stuk voor stuk, vinden dat de rol van de politiek weer groter moet worden. Iedereen is geschrokken van de impact van corona en alle ellende eromheen. Iedereen is geconfronteerd met het belang van onze overheid. Wij kijken allemaal naar de staat op een moment van crisis. En terecht. Dat is het sociale contract wat we met elkaar hebben. Wat doen nu alle partijen? Ze gaan heroverwegen. Ze oriënteren zich op de koers voor de komende 20 jaar. De verkiezingsprogramma’s getuigen van veel hervormingsdrift en ambitie. De concurrentie bereidt zich dus voor op een strijd over ‘Hoe we Nederland de komende 15-30 jaar gaan inrichten’, zelfs de VVD heeft zich toegelegd op een ander geluid; ‘warm rechts’ noemen ze het zelf. Nogal een verschil met ‘doe normaal’.

D66 doet zelf ook graag mee met deze ontwikkeling. Ze hebben namelijk hun stinkende beste gedaan om de volledige toekomst van Nederland al uit te schrijven in een boekwerk van 211 pagina’s voor dromen en ambitie (#verkiezingsprogramma). Daarin ligt ook de focus op hoe ze dat willen gaan doen.

Schizofrene insteek van de campagne

D66 ziet dat alle middenpartijen meer tegen hun natuurlijke positie aanschuren. Op de radicale flanken na bewegen alle partijen naar het midden. Daar waar de grootste groep kiezers zit. D66 heeft een enorm programma waarin vrijwel iedereen aan bod komt, juist die grote groep kiezers willen ze hier mee aanspreken. En waar voeren ze campagne mee? #teamkaag…

Sigrid voert los van de partij campagne, zodat zij de vraag kan beantwoorden die draait om ‘wie?’ en ‘welke premier?’. In een campagne die draait om de vraag ‘wie moet dit land leiden?’ staat Sigrid mijlenver achter op Mark Rutte en misschien ook wel op Wopke Hoekstra en Lodewijk Asscher.

Deze verkiezingen gaan over de vraag ‘hoe gaan we dit land inrichten, met welke gedachte?’. Juist omdat deze coronacrisis niet de enige en zeker niet de laatste crisis is de komende jaren, gaat politiek weer om de inhoud. We hebben verdomd weinig te doen met z’n allen, dus het zou zomaar kunnen dat dit verkiezingen worden waar veel meer mensen veel meer van meekrijgen. Deze identiteitscampagne is een zwaktebod.

Elke euro en elke minuut die mevrouw Kaag en haar #teamkaag (wat zichzelf volledig voorbij loopt in marketing-enthousiasme, zonder ook dat echt goed te doen) bezig blijven met het beantwoorden van de ‘wie’-vraag laat D66 de kans op een verkiezingsoverwinning krimpen. Het is een onlogische keuze voor identiteitspolitiek. Ik betwijfel of in ons land deze identiteitspolitiek echt kan werken. Natuurlijk heeft onze Jessias (Klaver) laten zien dat een ‘beweging’ sexy is. Hoe leuk dat ook allemaal klinkt; een movement of grassrootsbeweging. Het zet geen zoden aan de dijk. Als het al werkt dan is het omdat het vanuit een sluimerende overtuiging ontstaat en niet omdat het bedacht is door een set consultants, partijbonzen en communicatie fanaten.

Het element wat zeker werkt? Jongeren in massale bijeenkomsten inspireren, persoonlijke ontwikkeling bieden en laten netwerken. Dat zijn de succesingrediënten die zowel GroenLinks als Forum voor Democratie hebben gebruikt om hun groei een boost te geven. Maar hey, corona, dus dit kan voorlopig niet.

Ja er is behoefte aan een vrouwelijke premier in Nederland, maar op dat is een goed idee op het verkeerde moment. Maak werk van die gekozen premier en probeer het dan opnieuw. 

Nonsens beeldvorming item
De nonsens-sneaker van #teamkaag

@sigridkaag @d66

Geef #teamkaag op. Het komt niet oprecht over en heeft online geen kans van slagen. Nu kan het nog. Claim die sociaal-liberale koers als de juiste. Blijf het lelijke, eerlijke toekomstverhaal vertellen en biedt perspectief.

Of blijf de komende vier jaar een partijtje met acht tot dertien zetels dat met een lijsttrekker zit die een persoonlijke nederlaag heeft geleden en, in haar pogingen tot verkiezingswinst, voorbij het eigen programma campagne heeft gevoerd. Waardoor ook de rest van de partij en haar achterban niet weten waar ze aan toe zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *